Tehnička podrška
  • REDNI BROJ PITANJA: 2.19. 109DT0sj8 DATUM ZAPRIMANJA PITANJA: 25.04.24, 21:42
    Prihvatljivost projekta

    1.) Zgrada ima tri ulaza a jedan ulaz je izveo toplinsku fasadu - kakve sve certifikate treba izraditi i za koji dio zgrade treba dokazati uštede, te koje tehničke uvijete treba zadovoljiti dio zgrade na kojem je već izvedena toplinska fasada i da li recimo krov od ulaza koji je izveo energetsku obnovu fasade može ostati neizoliran a cijela zgrada po projektu štedi iznad 50% Qhnd ??

    2.) Analiza postojećeg stanja je prilog projektu ili sastavni dio projekta?

    3.) Energetska iskaznica je prilog projektu ili sastavni dio projekta ?

    4.) Upravljanje projektom i administracija - traži se pravdanje satnice !!! iz iskustva predloženi subvencionirani iznos za taj posao je i realni trošak onoga koji to provodi bio objekt mali ili veliki. Što ako onaj koji upravlja projektom ima ugovor sa predstavnikom zgrade na određeni iznos - da li i dalje mora Fondu pravdati satnicu preko obračuna plaće?

    5.) Koji propis je počeo vrijediti 08.09.2021. da je to datum bitan za važenje projekta?

    6.) Koji propis uređuje obvezu davanja izjave konstruktera da građevinski projekt nije obavezan ako nije sadržan u mapama projekta ? Kako dokazati da inženjer koji daje tu izjavu se zaista aktivno bavi projektiranjem konstrukcija. Inženjer ne mora završiti konstrukterski smjer da bi se smio baviti projektiranjem konstrukcija.

    7.) Prikaz svih primjenjenih mjera zaštite od požara - da li supotpisnik (izrađivač) u glavnom projektu mora biti ovlaštena osoba po posebnom propisu i da li se njegov zaključak mora odnositi na ispunjenje SVEUKUPNOG temeljnog zahtjeva sigurnosti u slučaju požara (kada nije moguće zaključiti da je ispunjen cjelokupni zahtjev sigurnosti jer stare zgrade u pravilu ne ispunjavaju današnje propise - od požarnih sektora, evakuacijskih puteva i sl) ili se zaključak odnosi samo na dio koji se projektira (fasada) te je onda i sadržaj prikaza mjera jako reduciran.

    8.) Prikaz izvedivosti dostupnih učinkovitih alternativnih sustava opskrbe energijom - Tehničkim propisom o racionalnoj uporabi energije i toplinskoj zaštiti u zgradama određena je obaveza izrada samo za nove zgrade - članak 1 i 66 tako da obaveza izrade tog prikaza ne bi trebala biti obavezna u projektu jer mi energetski obnavljamo stare zgrade.

    9.) Parkiralište za bicikle - propisano je da mora biti na čestici zgrade što je najčešće nemoguće jer puno zgrada nema okoliš. Ako se pribavi odobrenje lokalne samouprave za gradnju parkirališta za bicikle pored zgrade da li je to prihvatljivo?

    10.) PDV je uvijek bio prihvatljiv trošak za sufinanciranje zgrade jer je zgrada krajnji korisnik i prema tome obveznik plaćanja PDV-a . Da li je to tako i dalje ? Onda su i subvencije iskazane sa PDV-om ?

    11.) Traži se Odluka o sklapanju ugovora o izvođenju radova na energetskoj obnovi. Da li vrijedi odluka većine suvlasnika u kojoj se većina suvlasnika odlučuje na energetsku obnovu zgrade?

    Poštovani,

    prije svega, skrećemo pozornost kako se u svrhu osiguravanja poštivanja načela jednakog postupanja prema svim prijaviteljima, ne daju prethodna mišljenja vezana uz postupak dodjele bespovratnih sredstava odnosno procjenu projektnog prijedloga u odnosu na kriterije definirane Pozivom (prihvatljivost prijavitelja, projekta i aktivnosti, ocjena kvalitete, prihvatljivost troškova), bilo opća, bilo ona koja se odnose na konkretni projekt.

    U naslovu 1.3 Uputa za prijavitelje, a što je dodatno definirano i sektorski specifičnim kriterijem prihvatljivosti projekta pod brojem 2. iz naslova 2.6.2 Uputa za prijavitelje, istaknuta je svrha predmetnog Poziva: predmet projektnog prijedloga je energetska obnova višestambene zgrade (sukladno definiranom u naslovu 1.3 Uputa za prijavitelje) koja će rezultirati uštedom godišnje potrebne toplinske energije za grijanje (QH,nd) od najmanje 50% u odnosu na stanje prije obnove, a koja se treba postići projektnim aktivnostima za koje se traži sufinanciranje. Iznimno, zgrade upisane u Registar kulturnih dobara RH (kao pojedinačno zaštićeno nepokretno kulturno dobro ili kao dio kulturno-povijesne cjeline), koje ne mogu ostvariti gore spomenuti uvjet, trebaju ostvariti uštede primarne energije (Eprim) na godišnjoj razini od najmanje 30% u odnosu na stanje prije obnove, također na razini svakog pojedinog projektnog prijedloga, što se postiže projektnim aktivnostima za koje se traži sufinanciranje. Također, sukladno sektorski specifičnom kriteriju prihvatljivosti projekta pod brojem 6. iz naslova 2.6.2 Uputa za prijavitelje, Prijavitelj projektnom prijedlogu mora priložiti Izvješće o energetskom pregledu i važeći energetski certifikat za višestambenu zgradu sukladno definiciji iste iz naslova 1.3 Uputa za prijavitelje. Pri tome ističemo kako putem sustava IEC nije moguće izdavanje energetskog certifikata za dio zgrade u smislu jednog ulaza zgrade, već samo za cjelovitu zgradu ili samostalnu uporabnu cjelinu zgrade (sukladno definiciji samostalne uporabne cjeline iz članka 3. važećeg Pravilnika o energetskom pregledu zgrade i energetskom certificiranju - NN 88/17, 90/20, 1/21, 45/21).

    Nadalje, sektorski specifičnim kriterijem prihvatljivosti projekta pod brojem 7. iz naslova 2.6.2 Uputa za prijavitelje ovog Poziva, definirano je kako Prijavitelj projektnom prijedlogu, koji se prijavljuje na predmetni Poziv, između ostalog, treba priložiti glavni projekt energetske obnove višestambene zgrade, iskaznicu energetskih svojstava zgrade, analizu postojećeg stanja zgrade, troškovnik ugrađene opreme i radova i ostalu projektnu dokumentaciju, izrađenu ne ranije od 8. rujna 2021. godine te u skladu s važećim Zakonom o gradnji i propisima donesenima na temelju Zakona o gradnji, pravilima struke i posebnim propisima. Dakle, Analiza postojećeg stanja zgrade je zaseban dokument koji se obvezno prilaže projektnom prijedlogu koji se prijavljuje na predmetni Poziv, a izrađuje se prema smjernicama objavljenim 8. rujna 2021. godine na mrežnoj stranici Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine na poveznici https://mpgi.gov.hr/UserDocsImages/13808 , čime će se obuhvatiti i stanje zgrada nakon potresa krajem 2020. godine. Također, i iskaznica toplinskih svojstava zgrade je zaseban dokument koji se prilaže glavnom projektu energetske obnove zgrade. Vezano uz Izjavu ovlaštenog inženjera građevinarstva - projektanta nosivih konstrukcija kojom on potvrđuje da za predviđeni zahvat nije potrebno izraditi građevinski projekt u sklopu glavnog projekta energetske obnove višestambene zgrade, dostava iste je, sukladno sektorski specicfičnom kriteriju prihvatljivosti projekta pod brojem 8. iz naslova 2.6.2 Uputa za prijavitelje, obvezna u slučaju kada glavni projekt energetske obnove višestambene zgrade ne sadrži građevinski projekt. Sukladno naslovu 8.1 Uputa za prijavitelje, predmetna Izjava sadrži podatke o ovlaštenom inženjeru građevinarstva - projektantu nosivih konstrukcija, višestambenoj zgradi koja je predmet projektnog prijedloga i očitovanje s obrazloženjem da za planirani zahvat nije potrebna izrada građevinskog projekta u okviru glavnog projekta energetske obnove, te je na ovjeravatelju iste odgovornost za točnost i istinitost iznesenih podataka.

    Vezano uz uvjete prihvatljivosti troškova aktivnosti Upravljanja projektom i administracije, isti su jasno definirano pod točkama 5., 6. i 7. u naslovu 2.10 Uputa za prijavitelje.

    Dodatno ističemo i kako se predmetnim Pozivom za sufinanciranje bespovratnim sredstvima definiraju kriteriji i uvjeti koji se moraju ispuniti kako bi projektni prijedlog energetske obnove zgrade bio prihvatljiv, a koji mogu biti i stroži od relevantnog zakonodavstva.

    Nadalje, vezano uz prikaz svih primijenjenih mjera zaštite od požara, isti mora biti izrađen od ovlaštene osobe prema posebnom propisu odnosno od osobe ovlaštene za izradu elaborata zaštite od požara sa zaključkom da je u svim dijelovima glavnog projekta dokazano ispunjenje temeljnog zahtjeva sigurnosti u slučaju od požara (kada se u projektu primjenjuju mjere unaprjeđenja sigurnosti u slučaju požara potrebno ih je navesti i u ovom Prikazu), u odnosu na obuhvat zahvata glavnog projekta. Uz navedeno potrebno je izraditi i elaborat zaštite od požara kada postoji obveza njegove izrade sukladno posebnim propisima. S druge strane, obveze vezane uz izradu prikaza izvedivosti dostupnih učinkovitih alternativnih sustava opskrbe energijom u slučaju značajne obnove zgrade propisane su stavkom 4. članka 42. te stavkom 12. članka 45. važećeg Tehničkog propisa o racionalnoj uporabi energije i toplinskoj zaštiti u zgradama (NN 128/15, 70/18, 73/18, 86/18, 102/20).

    Vezano uz horizontalnu mjeru održive urbane mobilnosti, ista je prihvatljiva za sufinanciranje prema uvjetima definiranim u Aneksu 2. Popisu tehničkih uvjeta Uputa za prijavitelje, dakle, prihvatljiva je izvedba parkirališta za bicikle u zgradi ili na čestici zgrade ili susjednoj čestici koja je u istom vlasništvu kao i zgrada te služi namjeni zgrade, kao i ukoliko je mjera izvedena u skladu s Pravilnikom o biciklističkoj infrastrukturi (NN 28/16). Slijedom navedenoga, ukoliko se navedena horizontalna mjera ne izvode na čestici zgrade ili na susjednoj čestici koja je u istom vlasništvu kao i višestambena zgrada koja je predmet energetske obnove, ista neće biti prihvatljiva za sufinanciranje u okviru ovog Poziva.

    PDV je prihvatljiv trošak ukoliko isti nije povrativ te jedinična ograničenja iz Tablice 2. pod naslovom 1.4.1 Uputa za prijavitelje uključuju i iznos PDV-a ukoliko je isti prihvatljiv. Također, ističemo kako PDV na isporuku i ugradnju solarnih ploča nije prihvatljiv trošak po predmetnom Pozivu, sukladno navedenom u naslovu 2.11 Uputa za prijavitelje.

    U naslovu 8.1 Pojmovnik Uputa za prijavitelje, definirana je Odluka o sklapanju ugovora o izvođenju radova na energetskoj obnovi zgrade, a koja se u skladu s člankom 30. važećeg Zakona o energetskoj učinkovitosti (NN 127/14, 116/18, 25/20, 32/21, 41/21) donosi temeljem natpolovične većine suvlasnika zgrade koja se računa po suvlasničkim dijelovima, kao i bitni dijelovi predmetne Odluke (neovisno o njenom nazivu): temelj donošenja iste, adresa višestambene zgrade, naziv i ovlasti upravitelja/predstavnika suvlasnika zgrade, potpisi suvlasnika.

    Srdačan pozdrav,

    Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine

    Tijelo nadležno za provedbu inicijative C6. Obnova zgrada NPOO-a

    DATUM ODGOVORA: 02.05.24, 15:49

    • REDNI BROJ NADOPUNE: 2.19.1.
      NADOPUNA ODGOVORA

      Poštovani,

      nastavno na već poslani odgovor, posebno skrećemo pozornost na to kako nakon energetske obnove ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevinu ne smije biti smanjeno u odnosu na stanje prije obnove zgrade.

      Srdačan pozdrav,

      Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine

      Tijelo nadležno za provedbu inicijative C6. Obnova zgrada NPOO-a

      02.05.24, 16:37